Firma Slag Recycling z Krakowa, należąca do grupy St. Paul’s Developments, rozpoczęła prace projektowe na terenie dawnej cementowni w Jaworznie-Szczakowej. Na 20-hektarowej działce powstanie miasteczko o nazwie Silo na około 2,5 tys. mieszkań, połowę obszaru zajmą tereny zielone. W projekcie zostaną wydzielone przestrzenie prywatne i ogólnodostępne oraz główne strefy funkcjonalne osiedla sprzyjające integracji mieszkańców w różnym wieku, tj. tereny rekreacyjne, sportowe, związane z edukacją i kulturą, wielofunkcyjne place. Dodatkowym atutem miejsca będzie wykorzystanie istniejących zasobów leśnych i wodnych. Za projekt architektoniczny odpowiada pracownia Horizone Studio. W sąsiedztwie działki znajduje się modernizowana stacja kolejowa Jaworzno-Szczakowa na trasie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej łączącej Kraków i Katowice – w 2020 roku dojazd do centrum Katowic zajmie 15 minut. Połączenie z Krakowem i Katowicami zapewnia także autostrada A4.
W Silo budynki o różnej skali nie będą tworzyły w przestrzeni zamkniętych enklaw – zrezygnowano z zabudowy kwartałowej na rzecz otwartych, zielonych podwórek z kompostownikami, grządkami i sadami drzew owocowych. Wzdłuż potoku Łużnik, ze stawem i rozlewiskiem, powstanie zielona oś osiedla zaprojektowana jako Park Rzeczny, który ma wnikać pomiędzy zabudowę w głąb dzielnicy. Między budynkami powstaną ścieżki i oczka wodne, które wraz z zielenią utworzą naturalny filtr powietrza absorbujący lotne związki trujące i podnoszący latem wilgotność powietrza. W centralnej części osiedla zostaną usytuowane plac targowy, szkoła i dwa przedszkola, a na granicy z istniejącą dzielnicą Pieczyska zaplanowano ulicę handlową o uspokojonym ruchu. Projekt wykorzystuje istniejącą sieć dróg rowerowych, o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów zadbano poprzez zastosowanie rond, podniesionych skrzyżowań oraz spowalniaczy ruchu kołowego. Pod każdym z zespołów budynków powstaną wyniesione o pół kondygnacji podziemne platformy parkingowe, które wydzielą przestrzenie prywatne z ogólnodostępnych i uwolnią teren od parkujących samochodów. Na styku dzielnic pojawią się natomiast wielopoziomowe parkingi naziemne. Kilkudziesięciometrowe silosy – pozostałość po dawnej cementowni – zostaną zaadaptowane m.in. na centrum wspinaczkowe. Wokół nich zaplanowano miejski plac wydarzeń oraz wioskę sportową z centrum sportów wodnych i zespołowych, wzdłuż linii kolejowej natomiast zlokalizowano tory lekkoatletyczne, trasy biegowe i parkour, siłownie oraz strefę pikników sąsiedzkich.
Od strony parku przewidziano budynki w zabudowie szeregowej, które stopniowo przechodzić będą w bardziej zwartą zabudowę wielorodzinną o średniej intensywności, aż po zabudowę pierzejową wzdłuż pasażu miejskiego. Budynki wielorodzinne o najwyższej intensywności usytuowane będą w północnej części terenu sąsiadującej bezpośrednio z linią kolejową i staną się barierą akustyczną obszaru.
Silo będzie zasilane czystą energią czerpaną ze źródeł fotowoltaicznych oraz ze spalania biomasy powstałej ze ścieków produkowanych przez mieszkańców. Budynki będą wykonane w technologii pasywnej, na retencyjnych zielonych dachach zostanie zainstalowany system odprowadzania deszczówki, która trafi do lokalnych zbiorników wodnych. Dla mieszkańców posiadających auta elektryczne przewidziano miejsca parkingowe wyposażone w infrastrukturę do ładowania baterii. W Silo docelowo powstanie około 2,5 tys. mieszkań dla 5 tys. mieszkańców. Deweloper szacuje, że podzielona na etapy realizacja potrwa do 2035 roku. Przewidywany koszt inwestycji to 0,5 mld zł.