Ronson: słabe wyniki i dobre widoki

Pierwszy kwartał br. podsumował Ronson Europe. W pierwszych trzech miesiącach 2015 r. spółka wypracowała 40,4 mln zł przychodów (65,9 mln zł w analogicznym okresie 2014 r.) i przekazała nabywcom 121 lokali o łącznej powierzchni blisko 6,2 tys. mkw. (rok wcześniej – 197 lokali o powierzchni 10,2 tys. mkw.). Największy wpływ na tegoroczny wynik miały projekty Sakura III (przekazano klucze do 94 lokali) oraz Chilli City (16 przekazanych mieszkań).

Zysk brutto na sprzedaży wyniósł w I kwartale 2015 r. 4,6 mln zł (13,4 mln zł rok wcześniej), marża brutto wypracowana w I kwartale 2015 r. wyniosła 11,4% (20,3% przed rokiem). Obniżenie marży brutto jest głównie wynikiem tego, że w I kwartale 2015 r. klientom przekazywane były lokale przede wszystkim w projekcie Sakura III charakteryzującym się niższą rentownością niż Verdis II czy Espresso I, których przekazania miały miejsce w I kwartale 2014 roku. Strata netto przypadająca akcjonariuszom jednostki dominującej w I kwartale 2015 r. wyniosła 2,8 mln zł wobec 4,2 mln zł zysku przed rokiem.
Łącznie w całym 2015 r. Ronson może przekazać klientom od 700 do 800 lokali, co przełoży się na znaczną poprawę wyników finansowych rok do roku.

W I kwartale br. Ronson sprzedał 186 mieszkań (206 w tym samym okresie przed rokiem). Największą popularnością cieszyły się warszawski projekt Moko (45 lokali), poznańska Kamienica Jeżyce (41 mieszkań) i stołeczna Sakura (25). Celem na 2015 r. jest przekroczenie poziomu 800 sprzedanych mieszkań.

W I kwartale 2015 r. Ronson zakończył budowę dwóch projektów obejmujących łącznie 291 lokali oraz rozpoczął realizację dwóch kolejnych z łącznie 324 lokalami. Na koniec marca oferta Ronsona sięgała 991 mieszkań. W kwietniu Ronson rozpoczął sprzedaż City Link I (135 lokali) na warszawskiej Woli a łącznie do końca roku do sprzedaży może trafić jeszcze 7 kolejnych inwestycji obejmujących łącznie ok. 800 lokali.

Nowe inwestycje, które mogą zostać uruchomione, to pierwsze etapy projektów Nova Królikarnia na Mokotowie (116 lokali w I etapie) oraz Picasso we Wrocławiu (95 lokali w I etapie). Pozostałe projekty to kolejne etapy już istniejących osiedli: City Link II w Warszawie (178 lokali), Kamienica Jeżyce II (151 lokali), Młody Grunwald III (117 lokali) i Chilli City IV (38 lokali) w Poznaniu oraz Panoramika III w Szczecinie (107 lokali). Ostateczne decyzje o rozpoczęciu kolejnych projektów będą jednak uzależnione m.in. od tempa uzyskiwania pozwoleń administracyjnych oraz bieżącej sytuacji rynkowej.
Pod względem przekazań mieszkań (i tym samym wyników finansowych) kolejne kwartały bieżącego roku zapowiadają się bardzo dobrze, gdyż spółka zakończy budowę jeszcze 5 inwestycji. Łącznie, w całym roku może zostać przekazane klientom 700-800 lokali, co byłoby najwyższym wynikiem w historii spółki. Jeszcze lepsze perspektywy rysują się w roku 2016, gdy to spółka planuje zakończyć budowę nawet 7 inwestycji liczących łącznie ponad 1 000 lokali.