PKP przekazuje grunty na Mieszkanie Plus

BGK Nieruchomości i Polskie Koleje Państwowe podpisały umowę otwierającą drogę do realizacji programu Mieszkanie Plus na 17 działkach w 10 miastach Polski. Wkrótce ogłoszony zostanie konkurs na opracowanie architektonicznej i technologiczno-materiałowej koncepcji lokali w ramach programu Mieszkanie Plus. Podpisanie umowy to kolejny etap rozwoju programu Mieszkanie Plus. W części komercyjnej program zakłada budowę dostępnych cenowo mieszkań na wynajem z opcją dojścia do własności. Celem jest zniwelowanie obecnego deficytu mieszkaniowego, wynoszącego od 0,5 do 3 mln lokali. Program Mieszkanie Plus pozwoli też na efektywne od strony biznesowej wykorzystanie gruntów będących dziś w posiadaniu jednostek samorządu terytorialnego i skarbu państwa, w tym spółek z jego udziałem.

– We współpracy z PKP wytypowaliśmy wstępnie grunty o łącznej powierzchni około 250 ha, na których powstać może około 40 tys. mieszkań. Zapewne liczby te zostaną zweryfikowane. Dokładne dane będą znane po analizie chłonności terenów i uwarunkowań wynikających z zapisów miejscowych planów, a także po przygotowaniu ostatecznych koncepcji architektonicznych – podkreślił Bartłomiej Pawlak, członek zarządu BGK Nieruchomości. – Rozpoczynamy dziś pierwszy etap naszej współpracy z PKP. Wstępnie wyselekcjonowaliśmy 17 lokalizacji w 10 miastach, ale docelowo jesteśmy zainteresowani inwestycjami w około 70 miastach, w których PKP posiada nieruchomości. Wkrótce poddamy te grunty szczegółowym analizom.

Wśród pozyskanych terenów znalazły się grunty zlokalizowane w poznańskiej dzielnicy Wolne Tory i na warszawskich Odolanach, a także na Kuźnikach i w okolicy Dworca Świebodzkiego we Wrocławiu. Umowa między BGK Nieruchomości a PKP określa zasady współpracy prowadzącej do realizacji komercyjnych inwestycji mieszkaniowych w ramach programu Mieszkanie Plus, a także inwestycji usługowo-komercyjnych przez powołane w tym celu spółki celowe. Mieszkania mogą powstać zarówno na wielohektarowych działkach w Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu, jak i na mniejszych gruntach w tych miastach, a także w Białymstoku, Chorzowie, Gdańsku, Katowicach, Łomży, Łowiczu i Szczecinie.

– PKP dzięki współpracy BGK Nieruchomości zyskuje potężnego partnera finansowego, dzięki któremu może podjąć się zagospodarowywania dotychczas nieużywanych terenów kolejowych na terenie całego kraju. PKP chce we wspólnych przedsięwzięciach realizować zabudowę biurową i handlową, gdyż na największych terenach mają powstać nowoczesne, wielofunkcyjne dzielnice – powiedział dr Michał Beim, członek zarządu PKP SA. – Cieszy nas, że większość wspólnych inwestycji będzie miała miejsce przy stacjach, gdyż mieszkańcy będą potencjalnymi pasażerami kolei.

Do programu Mieszkanie Plus przystąpiły też gminy Głogów, Gorzów Wielkopolski, Oława, Świnoujście i Zielona Góra. Wkrótce ogłoszony zostanie konkurs na rozwiązania architektoniczne i technologiczne w ramach programu Mieszkanie Plus. Celem jest uzyskanie optymalnych propozycji układu przestrzennego i koncepcji materiałowo-technicznych dla modelowego zespołu budynków mieszkalnych. Szczegółowe warunki konkursu zostaną przedstawione w ciągu miesiąca.

– Zwracamy się do producentów nowoczesnych technologii prefabrykowanych o zaoferowanie rozwiązań w programie Mieszkanie Plus. Jednocześnie ogłaszamy, że przygotowywany jest konkurs dla architektów na rozwiązania architektoniczne w ramach programu. Szukamy innowacyjnych pomysłów i gotowych rozwiązań projektowych, które zapewnią wysoką jakość budynków przy koszcie budowy nieprzekraczającym 2 tys. zł za m kw. Prace, które powstaną w ramach konkursu, będziemy chcieli wdrożyć w życie przy okazji realizowanych przez nas inwestycji – stwierdził Grzegorz Muszyński, członek zarządu BGK Nieruchomości.

Przy organizacji konkursu BGK Nieruchomości współpracuje z Izbą Architektów Rzeczpospolitej Polskiej i Wydziałem Architektury Politechniki Warszawskiej. Zgłoszenia będą przyjmowane poprzez stronę internetową www.bgkn.pl, gdzie znajdzie się specjalnie dedykowana sekcja. W pierwszym etapie konkursu oceniana będzie koncepcja, zaś w drugim etapie oczekiwane będą szczegółowe rozwiązania architektoniczne z użyciem nowoczesnych technologii prefabrykowanych dla konkretnych lokalizacji.