Kolejny rekordowy kwartał

Dom Development, Ronson, Atal i Archicom podusmowały sprzedaż w II kwartale br. Nikt nie ma powodu do narzekań.

Dom Development odnotował w II kwartale br. rekordową w historii firmy sprzedaż – 701 lokali (598 lokali w II kwartale 2015 roku, czyli wzrost o 17% r/r).  Największą sprzedaż w II kwartale spółka odnotowała w projektach Saska, Żoliborz Artystyczny, Ursynovia i Wilno. Łączna sprzedaż I półrocza br. wyniosła 1.316 lokali (1.065 lokali rok wcześniej, wzrost o 24% r/r).

W II kwartale 2016 roku spółka przekazała 564 lokale (375 lokali w II kwartale 2015 r., wzrost o 50%).  Na wynik finansowy za II kwartał wpływają głównie przekazania w projektach Wilno (199 lokali), Klasyków (118) i Saska (99). Łącznie w I półroczu 2016 roku Spółka przekazała 820 lokali, co oznacza wzrost o 45% względem I półrocza 2015 r., w którym przekazano 565 lokali.

– Drugi kwartał 2016 roku był dla rynku mieszkaniowego okresem stabilnym, w którym utrzymywały się dotychczas obserwowane trendy. Popyt i podaż były wciąż zbilansowane, co przełożyło się na utrzymanie się cen na stałym poziomie przy bardzo wysokich wolumenach transakcji – komentuje Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development. – Dom Development S.A., podobnie jak wielu największych deweloperów w kraju, w II kwartale znacznie zwiększył swoją ofertę, wprowadzając do realizacji 8 projektów z ponad 1300 lokalami. Mimo zwiększonej aktywności głównych graczy, rynek pozostaje w stanie równowagi między popytem i podażą.

Czynnikiem stabilizującym aktywność deweloperów jest w znacznej mierze utrudniony dostęp do gruntów inwestycyjnych oraz do finansowania. Dzięki temu podaż i popyt znajdują się w równowadze, a głównymi beneficjentami siły rynku są spółki dysponujące dużym kapitałem i z dużym, zdywersyfikowanym bankiem ziemi.

– Popyt wciąż był bardzo silny, mimo czynników, które mogły negatywnie wpłynąć na bieżącą sprzedaż mieszkań – należą do nich ograniczenie dostępności kredytów hipotecznych, szybkie wyczerpywanie się środków programu Mieszkanie dla Młodych oraz zapowiedziany program Mieszkanie+, który może skłonić do odroczenia decyzji o zakupie mieszkania osoby liczące na skorzystanie ze wsparcia państwa – uważa Jarosław Szanajca. – Utrzymanie się siły popytu świadczy o jego zdrowych podstawach i wejściu rynku na nowy „poziom normalny”. Bardzo duży potencjał ma w szczególności rynek warszawski jako największy rynek pracy i cel migracji, w której znaczny udział mają jednoosobowe gospodarstwa domowe. W II kwartale 2016 roku obserwowaliśmy w Dom Development wzrost udziału zakupów mieszkań za gotówkę do ok. 40% ogółu transakcji. Nie bez znaczenia jest tu zapewne atrakcyjność nieruchomości jako formy lokaty kapitału – wzrost niepewności i zmienności na światowych rynkach kapitałowych może przełożyć się na większe zainteresowanie mieszkaniami uznawanymi za jedną z „bezpiecznych przystani” wśród opcji inwestycyjnych.

Natomiast dla Atal SA pierwsze półrocze br. było najlepszym okresem w historii pod względem sprzedaży. Od stycznia do końca czerwca 2016 roku deweloper sprzedał 1183 mieszkania, o 377 lokali więcej niż w tym samym okresie w 2015 roku. Drugi kwartał również był rekordowy, nabywców znalazło 677 lokali. Z miesiąca na miesiąc sprzedaż konsekwentnie wzrasta, od początku roku najwięcej mieszkań sprzedano w czerwcu – 236. Dobrą prognozą przed kolejnymi miesiącami jest liczba aktywnych umów rezerwacyjnych, których w tym momencie jest 347.

– Sprzedaż w kolejnych miesiącach powinna utrzymać się na stabilnym, wysokim poziomie. Sprzyjać będzie temu dobra sytuacja na rynku nieruchomości, silny popyt, a także bogata oferta naszej firmy. W całym roku powinniśmy przebić wcześniejsze plany i osiągnąć sprzedaż na poziomie około 2000 lokali – powiedział Zbigniew Juroszek, prezes Atal SA.

W minionym półroczu oferta dewelopera powiększyła się o 15 projektów, w których znajdzie się 2043 lokali, a także 29 domy. Najwięcej nowych osiedli deweloper realizuje w Krakowie – od początku roku do sprzedaży w tym mieście trafiło 6 inwestycji. Można już nabywać apartamenty na Zabłociu w projekcie ATAL Residence. Na przestrzeni ostatnich sześciu miesięcy deweloper poszerzył ofertę osiedla Bagry Park o kolejne trzy etapy. Na terenie Podgórza w sprzedaży jest również Wielicka Garden, natomiast na Grzegórzkach powstaje nowoczesne osiedle Bajeczna Apartamenty.

We Wrocławiu od stycznia można już nabywać mieszkania w drugiej wieży Atal Towers, monumentalnej inwestycji położonej tuż nad Odrą, w sąsiedztwie wrocławskiego Rynku. Do sprzedaży w stolicy Dolnego Śląska trafiło również osiedle Nowe Żerniki oraz drugi etap dobrze przyjętego projektu Dmowskiego 19. W Warszawie na rynek trafiła Atal Marina III – nowoczesna inwestycja usytuowana w dobrze skomunikowanej części Białołęki, nieopodal Kanału Żerańskiego. W minionym półroczu ruszyła ponadto sprzedaż mieszkań w drugim etapie Nowego Targówka. Natomiast łódzka oferta Atal S.A. została uzupełniona o osiedle domów jednorodzinnych Chojny Park Domy, a także o projekt Pomorska Park usytuowany pomiędzy ulicami Pomorską a Telefoniczną. W Katowicach deweloper rozbudowuje Atal Francuska Park – w sprzedaży znalazł się jeden budynek drugiego etapu oraz trzeci etap inwestycji.

W II półroczu spółka planuje wprowadzenie do sprzedaży około 2000 nowych lokali, w tym projekty na nowych rynkach Poznania i Trójmiasta.

W II kwartale br. Ronson Development sprzedał netto 156 lokali, a narastająco w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku 362 mieszkania. Spółka podtrzymuje plany zakładające sprzedaż na poziomie co najmniej 900 lokali w całym 2016 r.  W II kwartale deweloper przekazał klientom klucze do 170 mieszkań, co oznacza wzrost o 14% rok do roku. W całym I półroczu liczba przekazanych mieszkań sięgnęła 275.

W I połowie 2016 r. Ronson Development sprzedał netto łącznie 362 mieszkania wobec 410 lokali w tym samym okresie 2015 r. W samym II kwartale br. sprzedaż Ronsona wyniosła 156 mieszkań w porównaniu z 224 sprzedanymi lokalami w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W pierwszych sześciu miesiącach tego roku najwięcej nabywców znalazły mieszkania w warszawskich inwestycjach Espresso (89 lokali) oraz City Link (79 sztuk). Dużą popularnością cieszył się również poznański projekt Kamienica Jeżyce, w której w pierwszym półroczu sprzedano 51 mieszkań.

– Podtrzymujemy nasze plany zakładające sprzedaż ponad 900 lokali w całym roku. W ostatnich tygodniach wprowadziliśmy do sprzedaży nowe etapy dwóch inwestycji zlokalizowanych na warszawskiej Woli: Espresso oraz City Link – mówi Andrzej Gutowski, dyrektor sprzedaży i marketingu Ronson Development. – W najbliższych tygodniach planujemy natomiast uruchomienie dwóch zupełnie nowych projektów w Warszawie, tj. Miasto Moje na Białołęce będące największą inwestycją w historii Ronsona, która w całości kwalifikuje się do programu MdM, a także Nova Królikarnia na Mokotowie. W tym roku rozpoczniemy również realizację kolejnych etapów w pięciu innych naszych inwestycjach.

W II kwartale 2016 r. Ronson przekazał klucze do 170 lokali, co oznacza wzrost o 14% rok do roku, przy czym największa liczba została przekazana w dwóch warszawskich projektach: Espresso (96 lokali) oraz Moko (45 sztuk). Większa liczba i wartość przekazanych mieszkań będzie mieć pozytywny wpływ na przychody rozpoznane przez Ronsona w II kwartale br. w porównaniu z analogicznym okresem 2015 r., kiedy to klientom przekazano 149 lokali.

Łącznie w I półroczu 2016 r. Ronson przekazał swoim klientom klucze do 275 mieszkań wobec 270 lokali przekazanych w I połowie ubiegłego roku.

Zdecydowanie lepiej pod względem liczby przekazań, a zatem również pod względem oczekiwanych wyników finansowych, zapowiada się dla Ronsona II półrocze br. W całym 2016 r. Spółka planuje bowiem przekazać do użytkowania ponad 1000 mieszkań, i jednocześnie podobną liczbę mieszkań przekazać klientom, co będzie znacznie lepszym rezultatem niż w dotychczas rekordowym 2015 r., kiedy to Ronson przekazał klientom klucze do blisko 700 lokali.

Z kolei wrocławski Archicom sprzedał w I półroczu br. 438  mieszkań,  o  57%  więcej  niż  w porównywalnym okresie roku ubiegłego. W II kw. 2016 r. deweloper wprowadził do oferty 422 mieszkania w czterech  różnych  lokalizacjach,  a  wynik  sprzedażowy  uplasował  się na poziomie 223 lokali, co po raz kolejny oznacza pobicie kwartalnego rekordu. Największą  popularnością po raz kolejny cieszyło się osiedle Olimpia Port, na którym w minionych trzech miesiącach nabywców znalazło 52 mieszkań, a od momentu wprowadzenia inwestycji do oferty już 1.028 osób znalazło tam swoje M.  Potencjał  osiedla  docenili także przedsiębiorcy, którzy kupili na nim 6 lokali usługowych w tym roku.

Dużym   zainteresowaniem   klientów  cieszą  się  także  pozostałe  osiedla społeczne  Archicom. Na osiedlu  Cztery  Pory  Roku  sprzedaż  wyniosła  40  lokali  w  II kw., a w segmencie  premium  w  Ogrodach  Hallera  –  23.   Także  nowa nadodrzańska inwestycja  apartamentowa  River Point cieszyła się dużą popularnością – od momentu  jej wprowadzenia do sprzedaży pod koniec marca do końca II kw. już 31 apartamentów znalazło swoich właścicieli.

W  minionym  kwartale  do  oferty  trafiło łącznie 422 nowe lokale w tym: w nowej  inwestycji  Młodnik  oraz  w już znanych projektach Archicom – River Point,  Olimpia  Port i Cztery Pory Roku. Ponadto deweloper zaoferował nowy budynek  biurowo-usługowy  przy  Alei Hallera – Clubhouse. Dzięki temu przy szybko  rosnącej sprzedaży oferta Archicom poszerzyła się na koniec czerwca do 1.306 mieszkań. W tym samym czasie liczba podpisanych aktów notarialnych wyniosła 99 sztuk. Były  to  głównie  lokale zakończonych w tym roku etapach Ogrodów Hallera i
Olimpii Port.