Kiedy konieczny jest zarządca?

Nasz blok jest duży, liczy prawie 100 mieszkań, ale wybrany spośród mieszkańców zarząd ma odpowiednie kompetencje i umiejętności, żeby samemu poradzić sobie z prowadzeniem spraw wspólnoty. Czy zarząd wspólnoty mieszkaniowej musi zatrudniać licencjonowanego zarządcę nieruchomości?

Odpowiada: Piotr Szczepański, kancelaria Amicus Legis

Nie ma takiego obowiązku, zarząd wspólnoty może samodzielnie kierować sprawami mieszkańców. Jednak w takiej sytuacji to członkowie zarządu ponoszą odpowiedzialność za stan budynku, finanse wspólnoty i bezpieczeństwo mieszkańców.

Każda wspólnota mieszkaniowa musi wyłonić organ uprawniony do jej reprezentacji i prowadzenia bieżących spraw nieruchomości (np. organizowania remontów, dostaw mediów, prac konserwacyjnych, zebrań i głosowań nad uchwałami itp.). Zgodnie z ustawą o własności lokali, takim organem jest zarząd lub zarządca – wspólnota decyduje, którą opcję wybiera. Jeśli właściciele wybrali licencjonowanego zarządcę nieruchomości (tzw. zarząd powierzony), nie muszą już wybierać zarządu spośród swoich członków, jednak jeśli zdecydowali się na tzw. zarząd własny (innymi słowy: właścicielski), to nie muszą już zatrudniać fachowca.

Jeśli wybrano opcję zarządu własnego, można (ale nie trzeba) podeprzeć się zatrudniając administratora nieruchomości, który będzie wykonywał obowiązki sprecyzowane w umowie, najczęściej obejmującej proste czynności: zbieranie opłat, nadzór nad utrzymywaniem porządku czy drobnymi remontami. Umowa z administratorem może być umową – zleceniem.

Życie pokazuje, że samodzielne zarządzanie nieruchomością (szczególnie dużym budynkiem) przez członków wspólnoty bez pomocy fachowca zdarza się rzadko, głównie ze względu na dużą odpowiedzialność zarządu wspólnoty za stan nieruchomości. Wszelkie błędy mogą powodować poważne konsekwencje (także finansowe i karne) dla członków zarządu. Z tego względu nieliczni członkowie wspólnoty – nawet mając odpowiednie kwalifikacje czy umiejętności – godzą się na wzięcie na siebie takiej odpowiedzialności, nawet za wynagrodzeniem.

Natomiast licencjonowany zarządca musi posiadać ubezpieczenie OC związane z wykonywanym zawodem. Co prawda obowiązek ten wygasa z końcem tego roku, jednak wspólnoty zatrudniając zarządcę nadal będą mogły zażądać od niego posiadania takiej polisy i – w razie konieczności – pokrywać z niej ewentualne szkody.


ZASTRZEŻENIE: Publikowane przez nas opinie mają charakter poglądowy, ponieważ zostały sporządzone wyłącznie na podstawie pobieżnych opisów nadesłanych przez Czytelników, bez analizy dokumentów źródłowych. Osoba zainteresowana poradą prawną powinna zwrócić się do adwokata lub radcy prawnego. Wydawca oraz autorzy opinii nie ponoszą odpowiedzialności za ich treść zarówno wobec Czytelników, jak i osób trzecich.