Robyg i Dom Development po półroczu

Robyg i Dom Development podsumowały II kwartał i I półrocze br.

Grupa Ro byg w tym okresie zakontraktowała 1131 lokali netto (po uwzględnieniu rezygnacji) w Warszawie i Gdańsku. Wobec analogicznego okresu 2014 roku, spółka osiągnęła wzrost kontraktacji o 7%. Zarząd planuje utrzymać tę tendencję w drugiej połowie roku i – przy sprzyjających warunkach rynkowych – w całym 2015 roku osiągnąć wynik sprzedaży na poziomie ok. 2200 lokali netto.

W samym drugim kwartale 2015 roku Robyg zakontraktował 597 lokali netto (po uwzględnieniu rezygnacji). Wynik ten oznacza wzrost o 24% lokali w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku (480 lokali). W ciągu całego 2014 roku Grupa zakontraktowała 2118 mieszkań, z czego 1056 w pierwszym półroczu. W ostatnim czasie deweloper wprowadził do sprzedaży m.in. nowy projekt Mila Baltica, kolejne budynki Osiedla Królewski Park, a także Park Wola Residence oraz nowe etapy projektu Young City. W czerwcu Grupa nabyła nowe działki w pobliżu realizowanego obecnie projektu Young City i dzięki nim planuje wybudować miasteczko liczące łącznie około 3000 lokali.

W ciągu ostatnich 12 miesięcy Grupa ROBYG nabyła w Warszawie i Gdańsku 6 terenów inwestycyjnych za łączną kwotę ok. 126,6 mln zł.:
•    na warszawskim Żoliborzu, o powierzchni niemal 5,5 tys. mkw., która pozwoli na wybudowanie ok. 160 lokali;
•    na warszawskim Mokotowie, o powierzchni 85 tys. mkw., która pozwoli na wybudowanie ok. 1000 lokali mieszkalnych i ok. 6000 mkw. powierzchni komercyjnej;
•    na warszawskim Bemowie, o powierzchni ponad 20 tys. mkw., która pozwoli na wybudowanie ok. 550 lokali mieszkalnych i komercyjnych;
•    w gdańskiej w dzielnicy Piecki-Migowo (Morena) Grupa zakupiła 3 działki o łącznej powierzchni ok. 35 tys. mkw., które pozwolą na wybudowanie ok. 800 lokali.

Grupa Robyg osiągnęła w I kwartale 2015 roku przychody w wysokości 76 mln zł (110 mln zł wliczając przychody z projektów joint venture) wobec 137,72 mln zł w analogicznym okresie roku 2014. W analizowanym okresie spółka zakontraktowała 534 lokale (po uwzględnieniu rezygnacji), co pozwoliło firmie utrzymać pozycję lidera wśród polskich deweloperów giełdowych. Zysk netto Grupy wyniósł 17 mln zł i wzrósł o 74,1% w stosunku do I kwartału 2014 roku, natomiast ekonomiczny zysk netto sięgnął 21 mln zł.

Na koniec marca br. Robyg miał około 3 tys. lokali w trakcie budowy, a dodatkowo w ofercie około 600 mieszkań, których budowa jeszcze nie została rozpoczęta.

Natomiast Dom Development w II kwartale 2015 roku osiągnął sprzedaż netto w wysokości 598 lokali (wzrost z 467 w I kwartale), co przełożyło się na łączną sprzedaż w I półroczu 2015 roku na poziomie 1.065 lokali (wzrost o 20% r/r). Największą sprzedaż w II kwartale br. odnotowano na projektach: Saska, Żoliborz Artystyczny, Wilno, Wille Lazurowa i Dom Pod Zegarem. W II kwartale 2015 roku spółka przekazała 375 lokali, co ze 190 przekazanymi w I kwartale oznacza 565 lokali przekazanych w I półroczu 2015 roku (spadek o 42% r/r). Na wynik finansowy za II kwartał wpływają głównie przekazania na projektach: Saska (131 lokali), Wilno (111), Oaza (50) i Derby (43). Znacznie wyższy od oczekiwanego udział osiedla Wilno w przekazaniach ogółem wynika z wcześniejszego zakończenia budowy projektu Wilno II faza 1, planowanego na lipiec 2015.

Wynik sprzedaży Dom Development S.A. w II kwartale 2015 roku odzwierciedla kumulację czynników pozytywnie wpływających na pierwotny rynek mieszkaniowy przy braku istotnych zagrożeń dla popytu rynkowego.
Marcowa obniżka stopy referencyjnej do historycznie niskiego poziomu 1,5%, stanowiła kolejne wsparcie dla rynku mieszkaniowego. Niski koszt pieniądza z jednej strony przekłada się na większą zdolność kredytową klientów, zaś z drugiej skłania do przenoszenia oszczędności  z niskooprocentowanych lokat do inwestycji w nieruchomości. Niskie stopy w podobny sposób wpływają na obie te grupy, dzięki czemu utrzymana jest proporcja zakupów „gotówkowych” i „kredytowych” na poziomie około 30:70 przy jednoczesnym, istotnym wzroście wolumenu transakcji.

W II kwartale 2015 r. sprzedaż nowych mieszkań na rynku warszawskim wciąż była wspierana przez program Mieszkanie dla Młodych. W Dom Development około 30% oferty kwalifikowało się do tego programu, z którego w II kwartale 2015 r. skorzystało około 25% kupujących. W ocenie spółki rządowe wsparcie jest istotnym czynnikiem wspierającym popyt na stołeczne mieszkania z segmentu popularnego.

Mieszkania o podwyższonym standardzie także cieszą się dużym zainteresowaniem. Choć to niewielkie, „kompaktowe” mieszkania były najpopularniejsze w ostatnich latach, popyt rynkowy skłania się obecnie ku większym, bardziej komfortowym mieszkaniom i apartamentom. W Dom Development ponad połowa sprzedawanych mieszkań przypada obecnie na ten segment.

– Popyt wspiera się obecnie na wielu podstawach, dzięki czemu w naszej ocenie powinien pozostać silny. Aby skorzystać z tak sprzyjających warunków, spółki deweloperskie powinny uzupełniać swoją ofertę o atrakcyjne, konkurencyjne i zróżnicowane projekty – powiedział Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development.