Rewolucja grudniowa nadciąga

Dokładnie 25 grudnia br. wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, która zmodyfikuje sposób pracy pośredników w obrocie nieruchomościami – będą oni musieli zmierzyć się z szeregiem nowych obowiązków i nowych zasad działania. Kluczowe zagadnienia rewolucji prawnej w branży nieruchomości przybliżyła Polska Federacja Rynku Nieruchomości podczas zorganizowanej w październiku konferencji „Nowe prawa konsumentów w związku z wdrożeniem dyrektywy unijnej”.

“Na odległość”, czyli jak?

Nadchodzące przepisy – co szczególnie istotne dla pośredników nieruchomości – przede wszystkim zmieniają zasady zawierania umów poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Rozbudowują okoliczności ich zawarcia, definiując cztery konkretne przypadki. Nowe przepisy nakładają także na przedsiębiorcę obowiązek poinformowania klienta o możliwości odstąpienia od tego typu umowy bez podania przyczyny.

– Należy bezwzględnie stosować się do tego zapisu, bo w przeciwnym razie termin odstąpienia od umowy wydłuża się z 14 dni aż do 12 miesięcy – mówiła prof. dr hab. Ewa Nowińska z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Ekspert dodał, że powyższa regulacja nie obowiązuje w przypadku, gdy „przedsiębiorca wykonał w pełni usługę za wyraźną zgodą konsumenta, który został poinformowany przed rozpoczęciem świadczenia, że po spełnieniu świadczenia przez przedsiębiorcę utraci prawo odstąpienia od umowy”. W przypadku wykonywania zawodu pośrednika nieruchomości często niełatwo jest jednoznacznie określić, kiedy pośrednik w pełni wykonał usługę. Nawet jednak, gdy klient odstąpi od umowy, będzie musiał zapłacić kwotę wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do spełnionej usługi.

Katalog zobowiązań

Nowa ustawa konsumencka, niezależnie od tego czy umowę zawarto poza lokalem przedsiębiorstwa, na odległość czy w inny sposób, zobowiązuje przedsiębiorcę do przekazania klientowi katalogu informacji. Przepisy określają, że musi to nastąpić „najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową”.

– Należy poinformować konsumenta między innymi o swoich danych identyfikujących, o sposobie i terminie zapłaty, łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami. Takie wiadomości przedsiębiorca będzie miał obowiązek przekazać na piśmie lub lub jeżeli konsument wyraził zgodę, na innym trwałym nośniku – tłumaczyła Monika Bielicka z Federacji Konsumentów.

Ustawa formułuje 9 podstawowych punktów do wypełnienia, a w przypadku umów zawieranych na odległość jest to aż 21 szczegółowych wskazań.

– Nowy akt prawny chroni klientów, a dla pośredników w obrocie nieruchomościami jest kolejną w tym roku rewolucją, tuż obok wprowadzenia w styczniu deregulacji zawodu. Mam nadzieję, że ustawa, która niestety zawiera sporo niedomówień i ogólnych twierdzeń, nie będzie nastręczała zbyt wielu wyzwań interpretacyjnych i pozwoli jak najbardziej sprawnie odnaleźć się w nowej rzeczywistości – zaznaczyła Anna Jackowska, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Otwocku i wiceprezydent Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości.

Uczestnicy konferencji mieli możliwość praktycznego wykorzystania zdobytych wcześniej informacji teoretycznych. W czasie warsztatów prowadzonych przez dr Krystynę Krzekotowską i radcę prawnego Jerzego Krzekotowskiego z Uczelni Łazarskiego (współtwórcy reformy prawa mieszkaniowego) ćwiczyli prawidłowe formułowanie umowy o pośrednictwie.

– Zarówno dla pośrednika, jak i zamawiającego ustawa wymaga większej formalizacji relacji między stronami umowy pośrednictwa. Ustawa powiększy jej treść i poszerzy załączniki. Konferencja zorganizowana przez PFRN rzetelnie i dokładnie przedstawiła problematykę nowelizowanego prawa – skomentował Michał Niewiński z Mieszkanie24.com.